Thursday, December 23, 2010

Adakah org mati mengetahui siapa yg menziarahi dan memberi salam kepadanya?

Dlm sebuah hadis dari Ibnu Abdil-Bar, Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud:
“Tiada seorg muslim yg melalui kuburan temannya yg dikenali semasa di dunia, lalu dia member salam kepadanya melainkan Allah akan mengembalikan ruh si mati didalam kubur itu untuk menjawab salamnya.”

Daripada hadis di atas jelas kepada kita bahawa org yg mati yg berada didlm kuburnya itu dpt mengenali dan mendengar org yg member salam kpdnya dan dia akan menjawab salam tersebut dengan izin Allah SWT.

Dlm riwayat yg lain pula ada mengatakan bahawa org yg mati dpt mendengar bunyi telapak kaki org2 yg menghantarnya ke kubur, apabila mereka b’gerak utk meninggalknnya. Oleh yg demikian kita disyariatkan supaya m’beri salam kpd ahli kubur, misalnya dgn b’kata:

“salam sejahtera ke atas kamu wahai ahli kubur muslimin dan muslimat dan aku insya’Allah akan menuruti kamu.” (hadis riwayat Muslim)


p/s: lalu dpn kawasan kubur, bagi la salam…x susah pon.. 

3 comments:

Nauraahhh ✌️ said...

hey , jalan sini sambil follow ,
hit back >.<
btw , buad lhaa shoutbox , senang nk jerit sini ,
huhu .
http://syss-nauraa.blogspot.com/

ah bees said...

on d way nk wat...thnx sudi follow...

fain said...

salam.. ye, rasulullah saw ada myatakn sedemikian.. smmgny mrk tahu & sedar akn kdtgan pnziarahny.. smpaiknlah salam serta doaknlah mrk.. krn mrk jg akn mdoakn kte & mjwb salam kte.. hmm bahagiany.. 'mayyit'(ahli kubur) itu mjwb & mdoakn kte ddunia.. sgt mudah.. u give, & u get back.. :).. gud article.. :)